Hoppa till sidans innehåll
Foto: Per Johansson Per J

Kalmar IM 2015 race-report från Per Johansson

Yes, då var årets mål genomfört: Per, you are an Ironman!

Veckan innan Kalmar var man lite nervös, Helene hade ont i halsen så det fick bli ett annat sovrum den sista veckan, Körde till apoteket och köpte Cold Zyme som de säger ska hjälpa, gurglade i ingefära blandning, åt rejält med vitlök och använde mycket handsprit. Så nu jag har gjort allt jag kan och det verkade till och med hjälpa, inga känningar i halsen, tjohoo

Körde upp till Kalmar på torsdagen med Helene till Kattrumpans B&B, ett mycket pittoreskt ställe 50m från starten. På detta B&B träffade vi 2 lite yngre stockholmare Daniel och Henrik (båda 34 år), en från Borås (Gunnar 61 år) och en Tysk (Klaus 56år) , alla skulle köra Kalmar IM.  På fredagen var det officiell simträning så Daniel, Henrik och jag stack ner till havet och simmade ut mellan vissa av bojarna, vattnet var hyfsat lugnt och det kändes riktigt bra, yes det här kan nog gå vägen, självförtroendet växte. Checkade in cykeln, löparpåsen och cykelpåsen. Blev lite orolig när nr 1562 hade hängt sin löparpåse på min plats så det blev att flytta hans till rätt plats och märka upp min påse med mitt namn överallt så att han inte skulle ha otur när han tänkte en gång till.

Natten till lördagen sov jag gott fram till kl 2 då ett elkraftverk började brumma, lyckades somna om efter en stund för att sedan väckas igen kl 4 av min väckarklocka. Mohaa, nu är det dagen D. Upp och fixa frukosten, gröt, ägg, grovbröds macka, juice och kaffe inmundigades i lugn takt. Gick ner till växlingsområdet strax efter kl 5, fyllde väskan på cykeln med Snickers, bars och gels, satte dit 2 flaskor med sportdryck (PowerBar), fyllde cykelpåsen med pannkakor & korvbröd med Nutella. La ner 2st mandelmassa bollar i löparpåsen. Kontroll pumpade cykeldäcken och de var OK.

06:20 gav jag mig ut på en uppvärmnings runda och nu hade det börjat blåsa en hel del.

Simningen

Har aldrig varig så nervös och spänd i kroppen på någon tävling, hela kroppen kändes som en rejält spänd fiol sträng. Daniel, Henrik och jag gick ner till start fållorna, Henrik ställde sig i 1.10 och Daniel & jag ställde oss i mitten på 1.20. Start skottet tjöt och vi började gå ner mot vattnet, det var en rätt lugn start med ca 1m höga vågor. Redan innan vi nått 300m fick jag en lätt spark så glasögonen började läcka in vatten. Efter ca 600m (strax innan första stora boj) fick jag kramp i vänster vad så jag fick hålla i en jetski båt. Till nästa stora boj var det ca 700m men strax innan den högg det till igen i vänster vad. Efter ytterligare ca 500m kom krampen i båda vaderna. Neeeeeeeeeeej, varför varför!! Alla tre gångerna frågade sjöräddningen om jag ville bryta men NEJ, aldrig i livet, har jag antagit mig denna utmaning så ska jag bannemej genomför den.

Summa summarum: Fiasko simning med en slut tid på 1:40 kom upp på plats 1639 av 2158 startande. Nu i efterhand gissar jag att krampen kom pga nervositet plus att jag nog skulle tagit en PowerBar Gel en halvtimme innan start, kanske hade det hjälpt lite, vem vet. Får testa det nästa gång...

Totalt plockade sjöräddningen upp 39 personer ur vattnet. Det var inga snälla vågor. Enligt Aftonbladet var det en som jämförde vågorna mot en stor Volvo bil men några sådana såg jag inte till.

T1

Väl uppe i växlingsområdet hittade jag lätt min cykelpåse men det var rejält trångt i tältet, åt en pannkaka med Nutella och drack lite energi dryck, simningen hade verkligen tagit på mina krafter.

Cykling

Väl uppe på cykeln kände jag mig trygg, så det var bara att starta diesel loket och tuffa på i blåsten (ca 7-9m/s ostlig vind). I rondellen ut viftade jag med handen mot publiken och fick igång hejaropen från dem så att de hejade på. I motvind över Ölandsbron gick det inte så värst fort, bara att ha is i magen.  Gick på känslan så jag inte byggde upp någon mjölksyra i benen. I Hagapark stod barnen med farmor o farfar och hejade på och efter ca 10 mil stod Micke & Sabine med familj och hejade på, det värmde mig riktigt och fick ny energi J. Strax där efter cyklade jag först om Daniel sedan Henrik och mossade på dem. Medvinden över Ölandsbron var skön, kändes knappt att det var uppförsbacke. Väl inne på varvningen i rondellen i Kalmar var det jätte mycket folk som stod och hejade på, sen ut 6 mil på fina natursköna vägar på fastlandet.  Kändes riktigt bra i benen, tog det lite lugnare den sista km in i växlings området.  Cyklade om rätt många och tyckte alla skötte sig fint, ingen draftning vad jag kunde se. Tid: 5:43:30 kom in på plats 1071 dvs. körde om 568st.

T2

Hittade även löparpåsen mycket lätt, bytte strumpor, på med skorna (Asics DS Trainer) & keps sen hade jag picknick, två mandel massa kulor,en pannkaka och sportdryck. Detta tog tydligen hela ELVA minuter, KATASTROF, EPIC FAILURE!! Finns en hel del att kapa här tills nästa Ironman.

Löpning

Även här startade jag diesel loket, hyfsat jämt tempo hela maran. Allt flöt på bra men efter 13km blev det besök på en bajamaja och efter 18 blev det att lätta på blåsan. Precis utanför vårt B&B (som ligger vid sim starten) stod familjen och hejade på, lite längre fram stod Jesper W och några hundra meter efter rondellen stod Liselotte och hejade på,  roligt att se alla, det gav mig ny energi. Hela löp rundan var rena folkfesten, roligt att en del hade släpat ut sina högtalare och spelade varierande musik. Allt flöt på som jag planerat dvs. spinga hela tiden förutom på Aid stations där jag intog vatten, sportdryck & chips, testade salt gurkan en gång men spottade ut hälften, samma sak med Coca Cola, de kändes inte rätt.

Race plan var att klara maran under 4h vilket betyder 5:41 i snitt och jag lyckades ta mig i mål på tiden 3:54:23 (5:33 tempo) och kom in på plats 704 dvs. sprang om 367 personer.

Summering

Vid målgång var det mycket känslor på en o samma gång, alla runt mig var glada och gratulerade mig. Jag visste att simningen och växlingarna inte var de bästa men att cykling & löpning hade gått enligt plan. Jag är mycket nöjd med min insats, målet var att ta mig runt under 12h och total slut tid blev 11:38:42, nu vet jag lite vad jag kan jobba på i framtiden för att kapa tiden något.

Tillbaka på B&B samlades vi alla som bodde på hotellet och det visade sig att alla hade klarat av att genomföra Kalmar IM på ett eller annat sätt. Vid 22:30 tiden gick Daniel, Helene och jag ner till målgången för att se de sista som kom i mål och det fina fyrverkeriet.

Tack Kalmar IM för en otrolig stämning och ett mycket bra arrangemang!

Dagen/dagarna efter var jag totalt helt slut i vader och lår, gick till Knasten och fick massage 3 dagar efter och det verkar ha hjälpt mina ben hel del.

Tack alla som trott på mig, stöttat och hjälpt mig inför denna Ironman tävling! Detta vill jag absolut göra om! Och tack min älskade fru för all support i Kalmar!

Uppdaterad: 08 JUN 2016 06:41 Skribent: Per Johansson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Kristianstads TK - Triathlon
Box 35
29125 Kristianstad

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link