Hoppa till sidans innehåll

Kristianstad Triathlon i Balsby race report Maja Fling

Dagen före race-dagen var lugn. Jag drack en resorb sport för att ladda upp med vätska och sen gick jag och kollade bio på kvällen, mamma Mia blev det (recommend, recommend). Käkade tacos till kvällsmat efter alla popcorn. Jag somnade rätt sent för att sedan dagen efter gå upp redan vid 05.50.

Vid 05.50 ringde min klocka. Jag drog mig kvar i någon minut innan jag käkade lite frukost. Därefter drog jag på mig tävlingskläderna och överdragskläder utanpå. Det var kyligt ute, inte bara för att det var tidigt utan det var helt enkelt mycket svalare än de tidigare dagarna. Jag packade min väska, pappa tog min cykel och jag lämnade en lapp till mamma där jag bad henne ta med en extra frukost då hon skulle komma senare (lyx!). Sen drog vi. Det var hemmatävling och därför hjälper vi till att anordna själva arenan. Blåsigt var det och simningen skulle nog bli jobbig. När min start närmade sig fick jag gå in i min egen bubbla och började förbereda mig. Käkade macka och banan och när starten närmade sig tryckte jag i mig en smoothie i barnmatsformat. Cykeln checkades in utan problem denna gången och jag packade upp mina löparskor (även till cykling), strumpor i skorna, hjälm på styret, nummerlapp, klockan på styret och chippet redo att tas på. I sista sekund slängde jag in min vindjacka också. Sen drog jag mig till starten med badmössa och simglasögon på.

Jag tävlade motionsklass då jag inte uppfyller ålderskravet för tävlingsklass så 400m simning, 28km cykling och 5km löpning var det som gällde.

Simning+växel (8:58):

Det blåste som sagt väldigt mycket. Jag valde att hoppa våtdräkten, först och främst för att jag trodde vattnet skulle vara för varmt och utöver det för att jag inte är särskilt bra på att få av mig den snabbt. Jag ställde mig betydligt mycket längre fram än tidigare år då jag vet om att jag har en liten fördel på simningen. Starten gick och jag började simma rätt så direkt, kände att chansen för mig att springa i vattnet inte var så stor. På vägen ut var blåsten inte rolig överhuvudtaget, det var trångt och guppigt. När vi vände runt första bojen var det en rätt okej simning. Låg jämsides någon till nästa boj och kan konstatera att min navigation var betydligt bättre i år. Runt den sista bojen och sen var det bara sista biten in i mål. Det gällde att simma lite snett här för att jag inte skulle hänga med vågorna åt fel hål. Börjar närma mig bryggan där vi ska gå upp och springer på botten den sista biten. Skiter i stegen och hoppar upp för bryggkanten istället. Halvspringer in mot växlingsområdet och springer förbi någon som klöddar med våtdräkt och sedan är jag framme. Mina förhoppningar var att det skulle gå snabbare här än i Malmö och det tycker jag, att det gjorde. Min simtid jämfört med föregående år hade förbättrats med ungefär 4 minuter, vilket jag tror beror mest på växlingen.

Cykling+växel (1:03.42):

Cyklingen var mindre rolig med stark vind och backig väg. Motvinden och blåsten kom rätt så direkt och det var rätt segt att trampa på. Tänkte att det skulle vända men det tog ett tag innan det släppte en aning. Jag trodde ett tag att jag skulle blåsa av vägen men jag klarade mig utan några volter hela vägen. Blev omcyklad av många cyklar, från och till. Cyklade själv om någon ibland, men inte ofta. Var väl medveten om att jag skulle bli omcyklad då jag var hyfsat snabbt upp ur vattnet och inte var en snabb cyklist. Låg och trampade på i mitt tempo, upp och ner för backarna. Blev småsur på blåsten och undrade när den tänkte dra iväg men tror den hängde med nästan hela vägen. Fick höra peppande kommentarer av de som cyklade om och det är alltid härligt. Det var väldigt segt ett tag. Drack vatten och trampade på och tillslut var det bara slutspurten av cyklingen kvar. Tog av klockan från cykeln och hade den i munnen sista biten för att slippa krångla i växlingsområdet. Skulle sedan hoppa av cykeln och failar totalt. Rullar och velar över om jag ska stanna eller slänga över benet. Alldeles för sent kommer jag på att jag inte kan bromsa med pedalerna och jag hoppar av vid sidan av vägen på ett mindre smidigt sätt. Något att träna på. In i växlingsområdet med cykeln, lämnar den och hjälmen och sticker iväg igen.

Löpning (20.29):

Och så var det dags för löpningen, det jag väntat och längtat efter. Jag kände inte allt för mycket i benen där jag sprang och försökte få på mig min klocka samtidigt. När den satt på såg jag att jag startade med ett tempo på strax över 4min/km. Precis som i Malmö. Tempot sänktes en aning allt eftersom men jag snittade runt 4,30min/km, vilket jag är nöjd med. Banan är väldigt rak och man springer samma sträcka 4 gånger med mycket plats för publik vid många ställen, vilket är härligt! Fick hejarop och delade även ut pepp till mötande löpare. Jag höll tempot och drack/kastade vatten över mig i västekstationerna. Sen var det målsträckan. Riktigt härligt! Fick reda på att jag sprungit runt 20 och blev chockad och glad. Målet är kanske under 20 nästa gång?

Var trött men nöjd efteråt. Mamma sa att jag såg väldigt pigg ut för att ha tagit ut mig på det sättet. Glad var jag i alla fall. Härligt men blåsigt lopp. Tog en 3:e plats i motionsklassen men är nog mest nöjd med löpningen. Sammanlagt så förbättrade jag min tid med ungefär 12 minuter sedan förra året.

Mvh Maja

29125 Kristianstad

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link